måndag 16 november 2009

Hjalmar Söderberg - Historietter (1898)

Harry Martinsson och August Strindberg, Sture Dahlström och Stig Larsson, Selma och Astrid och allt vad de heter, i all ära: Sveriges genom tiderna bästa författare heter ingenting annat än Hjalmar Söderberg. Detta omdöme baserar jag i huvudsak på en bok, och det är Doktor Glas. Men om Doktor Glas är mästerverket och pärlan i ett grandiost författarskap, så är Historietter den briljant utförda bagatellen, eller kanske snarare de briljant utförda bagatellerna. Var och en för sig är dessa mininoveller (vackert kallade historietter) nämligen bagateller, med ett undantag som jag kommer till längre fram. Söderberg sitter på ett kafé och minns en person han en gång kände, han drömmer en mardröm, pratar med en präst och äter kronärtskockor med en vän; små tankar om stora saker och stora tankar om små saker bildar till sist ett vackert och meningsfullt mönster. Efter en stunds läsning upplever jag det nästan som ett samtal med en vän som haft samma känslor och tankar om livet som jag själv. Många av historierna är skickligt utformade allegorier över tillvaron, ofta med en satirisk blick på människan och samhället, men de historietter jag uppskattar mest är de som berör små episoder och karaktärer i minnets utkant - de där sakerna vi oftast inte lägger märke till, men som precis som allting annat uppenbarligen har något viktigt och gripande att säga till oss. Dit hör Söderbergs vemodiga redogörelse för några djur han har dödat under sitt liv, och hans hågkomster av en gammal historielärare. Jag tänker själv ofta på sådana här saker: helt plötsligt kan en gammal klasskamrat fran lågstadiet, eller någon kille jag pratade med på en krog i Oxelösund för fyra år sedan, dyka upp i huvudet och framstå som en ovärderlig och meningsfull liten skarva av mitt liv - något jag kan lära av om jag bara lyckas tänka runt det på rätt sätt. För folk som anser att man ska leva sitt liv i nuet är det här så klart något av det värsta man kan göra: sitta och älta obetydligheter från det förgångna. Ärligt talat vet jag inte om jag någonsin upplever nuet som särskilt intressant (utom när jag är full möjligtvis). Saker och ting måste få ett minnets gyllene skimmer över sig för att jag verkligen ska kunna uppskatta dem. Det här är utan tvekan en aning tragiskt (inte minst med tanke på att jag ligger under en palm vid en strand i Australien när jag skriver det här), men det kan definitivt ge upphov till god litteratur. Jag säger inte att författare nödvändigtvis är olyckliga människor, bara att de allt som oftast tänker för mycket för att tillhöra de riktigt lyckliga.

Ta bara historien "Pälsen" - guldkornet i samlingen. Bara sista meningen har en sådan förödande känslomässig effekt att den kan jämföras med sista kapitlet av Idioten. Novellen kretsar kring den välmående direktören John Richardt och hans gamle vän, den magre, bleke och allt annat än välmående doktor Henck. En tragikomisk episod rörande Richardts päls visar hur olika villkoren för lycka ser ut för de två huvudpersonerna: alfahannen Richardt och förloraren Henck. För att göra det hela extra sorgligt, så utspelas allt på julafton, kvällen då alla människor ska få sin beskärda del av glädje och värme. Det är inte sorgligt på det där patetiska och nästan komiska sättet, som när Ronnie Sandahl skriver om hur hans protagonist sitter ensam på en bar och super skallen av sig medan alla andra tittar på Karl-Bertil Jonsson. Tragiken är värre. Det här är vad berättelsen tycks säga: "Det här är den största lycka du kan förvänta dig om du är en loser som Henck. Alla har rätt att känna glädje på julafton, men inte lika mycket och det är naturens givna ordning. Inget att göra åt den saken kompis; vissa människor är dömda till andraklassliv, och det bästa sättet att hantera detta faktum är att helt enkelt acceptera skiten - och det är vad alla gör förr eller senare, till och med den där killen i Vi som aldrig sade hora." Man kanske inte blir direkt lycklig över att få höra sådana saker, men man blir åtminstone bättre utrustad för livets sorger och besvikelser.

I "Historietter" får man Söderbergs storhet bekräftad - men inte mer än så. Det är imponerande att skriva två sidor om ett kafébesök med en vän och få det att framstå som något intressant och gripande, men mestadels resulterar det som sagt inte i mästerverk. Jag kan absolut rekommendera den, inte minst med tanke på dess praktiska längd. En historia går att läsa under ett reklamavbrott, vilket innebär att du bara behöver en filmkväll på femman för att ha läst ut hela boken och kan bocka av ytterligare en av de stora författarna från din alldeles för långa lista. Kanske kommer du också känna att du förstått lite, lite mer om livet, och det är sannerligen inte så illa för en filmkväll.

Betyg: 7/10

10 kommentarer:

  1. Fin debut här på Kill Karaoke Gabriel! Jag vet att Johannes snart kommer att protestera mot att Doktor Glas skulle vara Söderbergs främsta mästerverk, så därför nöjer jag mig med att säga att du definitivt ska ta dig tid att läsa en annan Söderbergklassiker, Martin Bircks Ungdom, om du nu inte gjort det. Jag är helt säker på att du kommer uppskatta den mycket. Det gjorde jag. The story of my life, kändes det som.

    Simma lugnt i Australien.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli hogst intressant lasning - bade Johannes protest och forhoppningsvis boken sa smaningom. Tack for prickarna och ringarna!

    SvaraRadera
  3. Jag har förresten också läst Historietter för inte så länge sedan och håller med dig om att Pälsen är den klarast lysande berättelsen. Utan att ha läst många noveller i mitt liv skulle jag vilja placera den på en topp 5, kanske topp 3. Helt klart min typ av hjärta och smärta i den historien. Jag tycker faktiskt att Tuschritningen går in som tvåa, väldigt kort och enkel historia men, ja, klockren.

    Ska också lägga till att det faktiskt vad Johannes som åtog sig arbetet med prickarna och ringarna. Rätt man ska hyllas.

    SvaraRadera
  4. Fin recension! Jag håller helt med om att Pälsen är den stora höjdpunkten, och att Söderberg är Sveriges bästa författare genom tiderna.

    Min protest, eller vad man ska kalla det, är åsikten att Den allvarsamma leken är pärlan i Söderbergs författarskap. Doktor Glas är visserligen mer intressant ur ett psykologiskt perspektiv (och gudarna ska veta att jag gillar sånt), men kan man motstå kärleksskildringen i Den allvarsamma leken? Jag tror att det är ungefär som förhållandet mellan Idioten och Bröderna Karamazov. Vi vet alla att Bröderna är Dostojevskijs mästerverk, hans magnum opus, men ändå är det Idioten man gillar mest. Ungefär så. :)

    SvaraRadera
  5. Jag skulle saga att det aven i Tuschritningen ar den sista meningen som gor berattelsen sa bra som den ar, om jag inte blandar ihop den med nagon annan novell.

    Nu ar det sa att jag ar sa javla dalig sa Doktor Glas ar den enda romanen jag last av Soderberg. I min recension ville jag fa det att framsta som jag last fler (sa dar som man alltid gor) men sanningen ar alltsa att jag egentligen inte kan uttala mig overhuvudtaget om hans forfattarskap. Jag ber om ursakt och lovar att snart lasa Den allvarsamma leken och Martin Bircks ungdom, sa vi kan ha en diskussion jamlikar emellan. Men om jag ska ga efter din liknelse med Dostojevkijs verk, sa tror jag fortfarande att jag kommer tycka Doktor Glas ar bast. Kanske ar du mer romantisk an mig, vilket skulle vara knackande for min sjalvbild.

    Tack i alla fall for ditt arbete med texten! Hoppas du ar beredd att gora det nagon gang till ; )

    SvaraRadera
  6. Ja, alla kan ju inte tycka om kärlek. Men det är okej. :)

    Varsågodis, som en barndomskompis alltid säger.

    SvaraRadera
  7. Jag började läsa Doktor Glas idag i brist på annat att göra och i brist på ork att leta upp någon annan bok. Jag hade verkligen inga förväntningar eftersom jag läst Den allvarsamma leken och tyckte att den var en stor besvikelse, men den förvånade enormt och jag blev fullkomligt fast. Men angående Historietter, är den vanlig/känd? För jag läste om den i somras och ville läsa den men den fanns inte på mitt lokala bibliotek... Vill fortfarande hitta den!

    SvaraRadera
  8. Hanna:
    Jag tror att Historietter fanns i två eller tre exemplar på Stadsbiblioteket i Linköping, så den borde inte vara alltför svår att få tag i. Men du bor väl i en liten håla kanske. :) Besviken på Den allvarsamma leken? Jag läser den nu och har visserligen inte hunnit särskilt långt men det känns som att den kommer leverera. Jag hoppas du har fel där...

    SvaraRadera
  9. Jag bor faktiskt i Lund, så det kanske inte klassas som en liten håla, men det var mer än ett halvår sen jag kollade så jag ska väl ge det ett nytt försök tror jag!
    Besviken på den allvarsamma leken ja, jag hade hört så mycket gott om den men jag kunde inte riktigt sympatisera för huvudpersonen och jag tyckte att Lydia var så otroligt osympatisk haha. Men nu har jag läst över halva Doktor Glas och jag måste säga att den är otroligt bra. Klassisk. Jag kan inte hjälpa att tycka om och känna igen mig i Glas heller.. vet inte om det är bra eller dåligt... Men jag hoppas Den allvarsamma leken är till belåtenhet! Och kul med en blogg med tips på intressant kultur förresten!

    SvaraRadera
  10. Den ska nog bli till belåtenhet, boken. Vi bugar och tackar för berömmet! Uppdateringar sker ännu så läng einte särskilt ofta, men det kommer fler inlägg. Det lovar vi.

    SvaraRadera